Jogaid a túlzsúfolt buszokon

hír a(z) kategóriában
Nyomtatóbarát változat
.
Jogaid a túlzsúfolt buszokon
Fotós: 
Csalán fotó
.

Nem újkeletű bosszúsága sokaknak, akik gyakran utaznak távolsági busszal, hogy hiába várakoznak a kijelölt megállóban járatukra várva, arra már nem férnek fel, és ha mégis, kénytelenek az utazással töltött hosszú időt állva, beszorítva, kényelmetlen és méltatlan körülmények között eltölteni, holott kifizették a viteldíjat, és ezért megfelelő szolgáltatást szeretnének kapni. Ilyen kérdéssel kereste meg az ügyfél a Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület fogyasztóvédelmi tanácsadóját a fogyasztovedelem [at] csalan [dot] hu " rel="nofollow">fogyasztovedelem [at] csalan [dot] hu email címen és kért segítséget annak eldöntésében, hogy a kérdés fogyasztóvédelmi-e és kötelezhetőek-e a Volán társaságok új (mentesítő) járatok indítására, ha az adott járatot sokan szeretnék igénybe venni, illetve a hoppon maradt utasok jogosultak-e bármilyen kártérítésre.

„Az eset jogi értelemben azért speciális, mivel az utas a Volán-társasággal ténylegesen csak akkor köt szerződést, amikor a járművön a jegyet megveszi” – mondta el Dr. Németh Sándor, ügyvéd, fogyasztóvédelmi tanácsadó. „Ilyen értelemben az, hogy valaki a buszmegállóban áll és várakozik, még csak egy ráutaló magatartás arra nézve, hogy szerződést szeretne kötni.

„A kérdést rendező (igen régi) jogszabály előírja a szállító vállalat számára, hogy a menetrendben közzétett helyi és távolsági járattal a személyszállítást köteles elvállalni, ezen kötelezettségét a cég azzal teljesíti is, hogy –jó esetben – megjelenik a jármű. A társaságot új járatok indítására a jogszabály nem kötelezi, akkor sem, ha túlzsúfoltak egyes buszok. „ – tudtuk meg a Csalán Egyesület tanácsadójától. Természetesen önként indíthatnak másik járatot, de ezt nem teszik meg túl gyakran.

Amennyiben az összes utas nem fér fel, úgy a helyi forgalomban az utasok elszállítása jelentkezésük sorrendjében történik (vagyis itt az „ököljog” –ritkább esetben az udvariasság- győzedelmeskedik), de a távolsági forgalomban kicsit más a helyzet. Az utasok között ugyanis elsőbbséget kell, hogy élvezzenek akik a járatra helyüket előzetesen biztosították, akik az utazáshoz bérlettel rendelkeznek, illetve akik nagyobb távolságra utaznak.

Mit javasolhatunk ezek után? „Bár a jelenlegi szabályozás nem igazán utazó-barát, mégis amennyiben rendszeresen zsúfolt járatokon utazunk, megéri előre megváltani jegyünket - amennyiben erre lehetőségünk van. Kártérítést amiatt, hogy nem fértünk föl a buszra, vagy mert nem volt ülőhelyünk, nem kaphatunk. Ez akkor járhat, ha a távolsági járat, amelyre előzetesen biztosítottuk a helyünket, kimarad, vagy ha 30 percnél többet késik a busz a társaságnak felróható okból (tehát nem közlekedést hátráltató időjárási, út- és forgalmi viszonyok miatt). A kártérítés mértéke természetesen nem korlátlan, összege járatkimaradás esetén nem haladhatja meg a menetdíj tizenötszörösét, késés esetén a menetdíj ötszörösét.”- mondta még el Dr. Németh Sándor.

Fontos, hogy ha panaszunk, észrevételünk van merjük ezt az illetékesekkel közölni. Kifejezhetjük fogyasztói igényeinket, kérhetjük a Volán társaságokat menetesítő járatok indítására, ha elég kitartóak vagyunk, és sokan szólalunk fel, ennek kell, hogy hatása legyen. Ha kártérítésre vagyunk jogosultak, merjünk ennek utána menni. Ha pedig segítségre van szükségünk, kereshetjük a civil fogyasztóvédőket, vagy akár a Békéltető Testület képviselőit.